Trasti swoją działalność rozpoczęło w marcu 2021 roku wprowadzając ofertę OC komunikacyjnego. Trasti działa w Polsce na zasadach swobody świadczenia usług finansowych (FoS) w UE jako agent Generalny Zavarovalnica Triglav, czyli największego w Europie Południowej ubezpieczyciela z siedzibą w Słowenii, we współpracy z globalnym reasekuratorem Swiss Re.
Makeitright stworzyło dla spółki oprogramowanie korzystając z systemu transakcyjnego FlexiBlocks umieszczonego w chmurze Microsoft Azure. To pierwsze takie komercyjne wdrożenie w Polsce, którą znany portal Rankomat.pl uznał za jedno z najlepszych wdrożeń w historii integracji z tą platformą.
W studium przypadku dzielimy się wyzwaniami, przed którymi stanęliśmy i problemami, które musieliśmy rozwiązać, aby wprowadzić nowego ubezpieczyciela na rynek.
„Polska jest pierwszym i najważniejszym rynkiem, na którym chcemy wdrożyć nasz InsurTech-owy model. Uważamy, że produkty ubezpieczeniowe są lokalne, ale procesy które je wspierają mogą być globalne. Tak też projektujemy nasz model operacyjny oraz technologie” – mówi Artur Olech, CEO Trasti.
Więcej o Trasti:
www.trasti.pl
Zdefiniowanie celu klienta
Naszym celem było uruchomienie nowej firmy ubezpieczeniowej i wprowadzenie jej na polski rynek.
Dla klienta kluczowe były cztery elementy:
- Wejście z ofertą na rynek w jak najkrótszym czasie (maksymalnie 6 miesięcy).
- Ograniczenie wkładu inwestycyjnego (klient nie chciał kupować serwerów i całego systemu z licencją, chciał, aby koszty były rozłożone w czasie).
- Uruchomienie systemu ubezpieczeniowego w chmurze (dawało możliwość szybkiego wdrożenia, bez konieczności budowy całej infrastruktury, np. zakupu serwerów).
- Integracja z największymi partnerami firmy. Trasti współpracuje m.in. z globalnym reasekuratorem Swiss Re.
Wejście na porównywarki rankomat.pl i mubi.pl.
Na rynku ubezpieczeniowym w Polsce kluczowa jest zdywersyfikowana sprzedaż w wielu kanałach oraz uwiarygodnienie się w najbardziej popularnych porównywarkach internetowych rankomat.pl oraz mubi.pl. Potencjalni klienci wchodzą na nie, aby porównać ceny i sprawdzić, ile może kosztować wybrane ubezpieczenie. Ważne jest, aby oferta wróciła szybko do klienta, ponieważ czas otrzymania oferty jest kluczowy przy decyzji zakupowej klienta i wyborze ubezpieczyciela.
Makeitright stanęło przed wyzwaniem technologicznym tj. dostosowaniem systemu do niezależnego skalowania poszczególnych komponentów w zależności od charakterystyki ruchu obserwowanego u klientów końcowych – czyli klientów w kanałach internetowych i sieci sprzedażowej. System powinien zachowywać stabilny czas odpowiedzi niezależnie od wolumenu zapytań, umożliwiając jednocześnie obsłużenie pików obciążeniowych i zmiennego wolumenu zapytań pojawiającego się o różnych porach dnia. Całe skalowanie powinno się odbywać w tle, przy zachowaniu efektywności kosztowej i w sposób niezauważalny dla użytkowników końcowych.

Kluczowymi elementami do sprostania tym wyzwaniom było:
- Zintegrowanie systemu FlexiBlocks z porównywarkami internetowymi wystawiając szereg usług API wspierających pełny proces sprzedażowy;
- Wszystkie moduły biorące udział w procesie sprzedaży zostały oparte o skalowalne komponenty chmury Azure. W tym celu wykorzystaliśmy rozwiązania zarówno z obszaru PaaS, jak i IaaS. Pozwoliło nam to dostosować wszystkie systemy wykorzystywane w kanałach sprzedażowych do zmieniającej się charakterystyki ruchu;
- Dodatkowym wsparciem w obszarze efektywnego skalowania i wdrażania zmian z minimalizacją “downtime” było wykorzystanie konteneryzacji i orkiestracji opartej o technologie Docker i Kubernetes;
- Wprowadzenie wielopoziomowego cache-owania pozwalającego zminimalizować obciążenie na poziomie warstwy danych, która często jest najmniej wydajnym elementem systemu
- Uruchomienie systemu, który zwracał cenę do porównywarki w około 3 sekundy (celem klienta było max. 5 sekund) mimo iż w tle wykonywanych było wiele zapytań do systemów zewnętrznych takich jak: UFG, CEPiK i innych systemów eksperckich;
- Wszystkie usługi zewnętrzne były i są aktywnie monitorowane, tak abyśmy mogli proaktywnie reagować na pojawiające się problemy u naszych partnerów.

Dla klienta Trasti zbudowaliśmy w sześć miesięcy kompleksowy system, czyli dwa razy szybciej niż konkurencja (średni czas wdrożenia u konkurencji – 1 rok).
Tak szybki czas wdrożenia uzyskaliśmy dzięki gotowemu systemowi FlexiBlocks i zintegrowaniu go z chmurą Microsoft Azure. Zespół, który stoi za sukcesem wdrożenia dla Trasti, wcześniej przeprowadzał przez cały proces BRE Ubezpieczenia, czyli dawną markę ubezpieczeniową MBanku.
Nasze rozwiązanie dla Trasti składa się z:
- autorskiego systemu back-end FlexiBlocks, który obsługuje dane przetwarzane w systemie;
- dedykowanego systemu komunikacji z klientami Trasti (front-end);
- zintegrowanego systemu transakcyjnego dla ubezpieczyciela dostępnego jako usługa w chmurze Azure;
- jednolitego systemu do zarządzania firmą ubezpieczeniową, który obsługuje m.in. likwidację szkód czy obsługę posprzedażową. System został zintegrowany z największymi partnerami klienta;
- rozwiązania BrokerUFG, które wspiera komunikację klienta z UFG i CEPiK;
- innowacyjnego interfejsu w kanale agencyjnym, który jest funkcjonalny, wygodny i przejrzysty dla użytkownika, a także estetyczny;
- systemu CasePro, czyli silnika obliczeniowego do danych.

W ciągu jednego miesiąca (maj 2021 roku) obsłużyliśmy łącznie około 607 tysięcy zapytań o kalkulację oferty.
W najbardziej ruchliwych dniach mieliśmy około 27 tysięcy kalkulacji dziennie. Poniżej zamieszczamy diagram, który pokazuje jak rozkłada się ten wolumen w poszczególnych dniach.


"
„Firma Makeitright zbudowała dla nas oprogramowanie według najnowszych zasad projektowania. System transakcyjny FlexiBlocks jest nowatorski, spełnia wszystkie standardy jakości i bezpieczeństwa na rynku finansowym.
Wspiera oferowane przez nas produkty ubezpieczeniowe, jest wygodny i prosty. Rozwiązania proponowane przez Makeitright są skalowane i łatwo adaptowalne na innych rynkach”
Artur Olech, CEO Trasti
"
„Podjęliśmy współpracę z Trasti z dużą nadzieją i zamiarem rozszerzenia naszej oferty o innowacyjne i przyjazne dla naszych klientów produkty ubezpieczeniowe.Proces uzgodnień ale przede wszystkim prace wdrożeniowe od strony technologicznej odbyły się bardzo sprawnie dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu IT po stronie partnera. Dodatkowym czynnikiem sukcesu była także wzorowa współpraca naszych zespołów projektowych i informatycznych”
Tomasz Masajło, CEO Rankomat.

Kolejne kroki we współpracy
1. Wejście w kanał sprzedaży agencyjnej
Wiele firm na polskim rynku ma swoje systemy ubezpieczeniowe, które obsługują wszystkie kanały sprzedaży. Makeitright stanęło przed wyzwaniem zaimplementowania systemu ubezpieczeniowego dla Trasti tak, aby mogli z niego korzystać również agenci ubezpieczeniowi.
Wprowadzimy system, który integruje się z ISI, czyli rozwiązaniem wdrożonym w kilku sieciach agencji ubezpieczeniowych.
Agenci będą pracować na rozwiązaniu ISI, z którym integruje się FlexiBlocks.
2. Wejście w sprzedaż bezpośrednią (direct sale)
Makeitright przeprowadzi klienta przez proces utworzenia własnego portalu, przez który przechodzić będzie każda osoba, która będzie chciała się ubezpieczyć.